5 Fellowships van € 150.000 toegekend

Geplaatst op 10 juli 2013

De Hersenstichting heeft recent 5 nieuwe Fellowship subsidies toegekend.

Op het onderzoeksprogramma Depressie hebben twee onderzoekers een Fellowship gekregen: Dr. C.H. Vinkers (UMC Utrecht) en Dr. N. Amin (Erasmus MC Rotterdam).

Christiaan Vinkers gaat onderzoeken of (varianten van) de mineralocoricoïd receptor (MR) een beschermende invloed hebben op het ontstaan van depressie na traumatische gebeurtenissen in de jeugd of tijdens een militaire uitzending. Najaf Amin gaat zich richten op het identificeren van zeldzame genetische varianten met een groot effect op depressie.

Op het onderzoeksprogramma Bewegingsstoornissen hebben twee onderzoekers een Fellowship gekregen: Dr. R.C.G. Helmich (UMC St. Radboud Nijmegen) en Dr. S. Bergink (UMC Groningen). De Fellowships Bewegingsstoonissen worden mede mogelijk gemaakt door het Prinses Beatrix Spierfonds.

Rick Helmich gaat onderzoeken wat de neurobiologische achtergrond is van medicatieresistentie voor Levadopa bij sommige patienten met de ziekte van Parkinson. Steven Bergink zal zich gaan bezighouden met de vraag hoe schade aan het DNA (aangeboren of later ontstaan) kan leiden tot eiwitstapeling, die vaak wordt gevonden in de hersenen van mensen met een neurodegeneratieve ziekte. Hierbij nemen de onderzoekers het erfelijke syndroom Ataxia Telangiectasia onder de loep.

Op het onderzoeksprogramma Beroerte heeft een onderzoeker een Fellowship gekregen: Dr. E.E.H. van Wegen (VUMC Amsterdam). Erwin van Weegen gaat onderzoek doen naar een nieuwe behandelcombinatie, bestaande uit posturale feedback therapie en electrische hersenstimulatie van buitenaf, om het evenwicht tijdens het staan van mensen met een beroerte te verbeteren, en daarmee de kans op vallen te verkleinen.