Hersenstichting looft 1 miljoen euro uit voor onderzoeksproject

Geplaatst op 27 juni 2019

Bijgewerkt op 10 september 2019

Onderzoek moet zich richten op meerdere hersenaandoeningen

De Hersenstichting stelt 1 miljoen euro beschikbaar voor een onderzoek dat zich op oplossingen richt voor meerdere hersenaandoeningen. Kruisbestuiving en samenwerking moeten centraal staan in het onderzoeksproject om zo samen tot impactvolle resultaten voor mensen met hersenaandoeningen te komen. Het is het hoogste bedrag dat de stichting ooit heeft toegekend aan één onderzoeksproject.

“We bestaan dit jaar 30 jaar, maar dat is voor ons geen reden tot een feestje”, zegt Merel Heimens Visser, directeur-bestuurder bij de Hersenstichting. “Want we hebben nog een lange weg te gaan naar een toekomst zonder hersenaandoeningen.” De stichting stelt het bedrag in dit jubileumjaar beschikbaar om een extra impuls aan onderzoek te geven en zo dichterbij een oplossingen voor hersenaandoeningen te komen.

Samenwerking

“We zijn ervan overtuigd dat verschillende partijen in het hersenveld moeten samenwerken. Dat levert nieuwe ideeën en nieuwe wegen op, en daarmee mogelijke doorbraken voor de patiënt”, aldus Heimens-Visser.

Initiatieven bekend

Onderzoekers konden tot 2 september hun initiatieven aanmelden. In totaal zijn er 29 initiatieven bij ons binnengekomen. Om kruisbestuiving en samenwerking te bevorderen, zijn deze video’s nu openbaar. Geïnteresseerden kunnen zich tot 14 oktober aansluiten bij de ingezonden projecten door contact op te nemen met de initiatiefnemers.

Aandoeningoverstijgend

Daarnaast legt de Hersenstichting verbanden tussen verschillende hersenaandoeningen en alle mogelijke oplossingen. Daarom moet het onderzoeksproject dat wordt ingediend per se een onderzoek zijn naar meerdere aandoeningen tegelijk. Heimens-Visser: “De hersenen zijn complex en verschillende hersenaandoeningen kunnen een vergelijkbaar onderliggend mechanisme hebben, of de gevolgen kunnen vergelijkbaar zijn. Door te kijken naar processen bij meerdere aandoeningen, kunnen verbanden gelegd worden tussen hersenaandoeningen en mogelijke oplossingen. Zo komen we tot oplossingen waar we tot nu toe nog niet aan hebben gedacht.”

Stoppen of klachten verminderen

De in te dienen onderzoeksprojecten moeten zich richten op het stoppen en vertragen van hersenaandoeningen. Echter, omdat voor het merendeel van deze aandoeningen nog geen behandeling beschikbaar is, mag het project zich ook richten op klachtenvermindering en het bevorderen van herstel. Klik hier voor meer informatie en de onderzoekcriteria.

Op de hoogte blijven van subsidies en oproepen?

Wilt u op de hoogte blijven van de toegekende subsidies en de subsidie-oproepen? Meld u dan nu aan voor de subsidienieuwsbrief via subsidienieuwsbrief@hersenstichting.nl