Lowlands Science zoekt onderzoeksvoorstellen

Geplaatst op 28 februari 2019

De organisatie van Lowlands zoekt, samen met BKB en NewScientst, onderzoekers van hogescholen, universiteiten en andere onderzoeksinstellingen die tijdens het festival Lowlands een onderzoek willen uitvoeren. De aanvragen kunnen worden ingediend tot en met 13 maart 2019. Het fesitval Lowlands vindt plaats op 16, 17 en 18 augustus.

Lowlands Schience Lab

De voorgaande vier edities van Lowlands Science waren erg succesvol voor zowel de festivalbezoekers die op een toegankelijke manier kennis maken met onderzoek, als de deelnemende wetenschappers die heel veel data kunnen verzamelen op het festivalterrein. In het Lowlands Science Lab worden de festivalbezoekers omwille van de wetenschap vrijwillig onderdeel van experimenten en daarmee kunnen onderzoekers ook bezoekers en media enthousiasmeren voor hun onderzoek.

Onderzoeken

Afgelopen jaren voerden het Nederlands Forensisch Instituut, Radboudumc, de RUG, de Politieacademie,TU Delft, Universiteit Utrecht, de Haagse Hogeschool, RIVM, LUMC, de UvA en Hogeschool van Amsterdam onderzoeken uit naar onder andere de aanwezigheid van het 'adventure gen' bij bezoekers, de werking van hallucinaties, en of festivalgangers een liefdesmatch zijn op basis van DNA-test. Vorig jaar onderzochten onderzoekers bijvoorbeeld of er met behulp van Artificial Intelligence een formule kan worden gemaakt voor het schrijven van goede rapteksten en of alcohol een positief effect heeft op het leren van een vreemde taal.

Voorwaarden

Ook dit jaar worden onderzoekers van hogescholen, universiteiten en andere onderzoeksinstellingen opgeroepen voorstellen te doen voor onderzoek tijdens het festival. De mogelijkheden zijn groot, mits de kwaliteit van onderzoek en de (financiële) haalbaarheid gewaarborgd worden in de voorstellen. Het onderzoek is anoniem en niet herleidbaar naar individuen. De gegevens verkregen door wetenschappers op het festival worden uitsluitend geanonimiseerd gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek. Voor het onderzoek kan gebruik gemaakt worden van het terrein, de (vrijwillige en anonieme) medewerking van festivalbezoekers, enzovoort.

Meer info

Meer informatie over het onderzoek vindt u op de website van New Scientist.