Twee miljoen voor betere behandeling van hersenaandoeningen op korte termijn

Geplaatst op 23 februari 2015

De Hersenstichting heeft de ambitie om hersenziekten al op korte termijn beter te kunnen behandelen. We starten daarom een nieuw onderzoeksprogramma Snel Beter Behandelen. Het doel ervan is om door wetenschappelijk onderzoek bestaande behandelingen te optimaliseren en nieuwe behandelingen te ontwikkelen. Deze evidence based behandelingen moeten binnen vijf jaar na afronding van het onderzoek in de kliniek toegepast worden. De Hersenstichting stelt daarvoor minimaal twee miljoen euro beschikbaar.

Vrijwel iedereen krijgt in z'n leven te maken met een hersenaandoening. De kosten voor de samenleving zijn enorm. De zorg is bijna altijd gericht op het verminderen van de symptomen. Daarbij moeten artsen en behandelaars nog steeds uitproberen welke behandeling werkt en welke niet. Vaak missen zij de wetenschappelijke onderbouwing die ze nodig hebben om behandelingen breed te kunnen toepassen, in andere situaties en condities. Dankzij onze snel groeiende kennis over de hersenen begrijpen we steeds beter wat er mis gaat. Maar de stap naar een nieuwe therapie of behandeling laat vaak lang op zich wachten. Te lang, wat de Hersenstichting betreft.

Vanaf vandaag kunnen onderzoekers aanvragen voor het nieuwe programma indienen. Het programma - met bijdragen tot € 300.000 per onderzoek - is bedoeld om het onderzoek en de zorg een nieuwe impuls te geven. Er komt geld voor toegepast klinisch onderzoek dat voor groepen patiënten werkelijk een verschil kan maken, gericht op een zo groot mogelijke gezondheidswinst. De Hersenstichting wil neuro-onderzoekers en medici op aangrenzende terreinen interdisciplinair laten samenwerken. En ervaringsdeskundigen betrekken bij het onderzoek. We gaan effectiviteitsstudies financieren waarmee we veelbelovende behandelingen over de drempel van het laboratorium naar de behandelpraktijk kunnen trekken. We willen slim inspelen op verbeterkansen die er liggen om therapie en medicijnen op een gepersonaliseerde manier te leren toepassen. We gaan nieuwe combinaties van behandelingen testen. En bestaande behandelingen verder onderzoeken en onderbouwen, bijvoorbeeld voor nieuwe toepassingsgebieden.

De Hersenstichting zet alles op alles om hersenen gezond te houden, hersenaandoeningen te genezen en patiëntenzorg te verbeteren. Om dit te bereiken laten we onderzoek doen, geven we voorlichting en voeren we vernieuwende projecten uit.