Gehonoreerd onderzoek in 2016

Gehonoreerd onderzoek in 2016

In 2016 heeft de Hersenstichting verschillende onderzoeksprojecten mogelijk kunnen maken met een financiële bijdrage. Hieronder een overzicht.

Programma The Next Step

Binnen het programma The Next Step werden drie onderzoeksbijdragen toegekend:

• Oorzaak van CADASIL ‘wegknippen’

Het onderzoek wordt geleid door Dr. Saskia A.J. Lesnik Oberstein, Klinisch (neuro)geneticus in het LUMC, afdeling Klinische Genetica.

• Behandeling voor hersenschade bij vroeggeborenen

Het onderzoek wordt geleid door dr. Cora H.A. Nijboer, Associate Professor & Prof. Manon J.N. Benders in het UMC Utrecht-NIDOD Laboratory/Neonatologie.

• Genactivatie bij Angelman Syndroom

Het onderzoek wordt geleid door prof. dr. S.A. Kushner, Professor in Neurobiologische Psychiatrie in het Erasmus MC, Dept. of Psychiatry.

Het onderzoeksprogramma The Next Step richt zich op de ontwikkeling van nieuwe behandelingen voor patiënten met hersenaandoeningen. De Hersenstichting wil met innovatieve studies doorbraken bereiken waardoor hersenaandoeningen beter behandeld kunnen worden. Daarmee kan een zo groot mogelijke gezondheidswinst voor patiënten gerealiseerd worden. Doel is uiteindelijk de oorzaak van de hersenaandoening weg te nemen.

Programma Translationeel Onderzoek (PTO)

Binnen het Programma Translationeel Onderzoek in samenwerking met ZonMW werden vier projecten gehonoreerd.

• Voorkomen psychische klachten bij gebruik corticosteroïden

Het onderzoek wordt geleid doorProf. dr. O.C. Meijer Neuroendocrinoloog in het Leiden University Medical Center.

• Depressie na jeugdtrauma beter behandelen

Het onderzoek wordt geleid door Dr. M.P.M. Boks, Psychiater en onderzoeker in het UMC Utrecht Hersencentrum.

• Ghreline om hersenherstel bij comapatiënten te bevorderen

Het onderzoek wordt geleid door Dr. J. Hofmeijer, Assistant professor en neuroloog bij de Universiteit Twente en Ziekenhuis Rijnstate.

• Ontstekingsremmers om schade na bloeding tussen hersenvliezen te verminderen

Het onderzoek wordt geleid door Dr. M.D.I. Vergouwen Neuroloog in het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

In het onderzoeksprogramma Translationeel Onderzoek worden resultaten uit fundamenteel onderzoek vertaald naar eerste toepassing bij de mens. Belangrijke medisch-wetenschappelijke vindingen kunnen hierdoor sneller terechtkomen in de kliniek en op de markt. Dit helpt de patiënt op korte termijn.

Programma External Insults to the Nervous System

Binnen het programma External Insults to the Nervous System van het Europese samenwerkingsverband NEURON werden vier onderzoek bijdragen toegekend.

• RepImpact: Herhaalde impact op het hoofd (zonder hersenschudding) - corticale veranderingen en de klinische consequenties

Projectleider: Inga Katharina Koerte, MD PhD, Ludwig-Maximilians-Universität München (Duitsland)

Nederlandse partner: Alexander Leemans, PhD, PROVIDI Lab (UMCU)

• REACT NSCs : Inductie van reactieve neurale stamcellen door traumatisch hersenletsel in de volwassen hippocampus

Projectleider: Juan M Encinas, Achucarro Basque Center for Neuroscience (Spanje)

Nederlandse partner: Carlos P Fitzsimons, Swammerdam Institute for Life Sciences (UvA)

• AxonRepair : herstel van de spinale banen: het opheffen van de neuron-eigen rem op axon regeneratie

Projectleider: Joost Verhaagen, Netherlands Institute for Neuroscience

Andere partners: John van Geest Center for Brain Repair (UK), Wolfson Center for Age-Related Disease (UK), German Center for Neurodegenerative Disease (Germany), McGill University Faculty of Medicine (Canada) and Institute of Neuroimmunology Slovak Academy of Sciences (Slovakia).

• TAI-MRI: een nieuw schema voor de classificatie van traumatische axon schade, gebaseerd op klinische en verbeterde MRI biomarkers

Projectleider: Anne Vik, Dept. of Neuroscience, Norwegian University of Science and Technology (Noorwegen)

Nederlandse partner: Rashindra Manniesing, Diagnostic Image Analysis Group (Radboudumc)

Andere partners: Department of Radiology Antwerp University Hospital (België), Addenbrooke’sHospital (UK)

Programma Bewegen en Cognitie

Er werden twee onderzoeken binnen het programma Bewegen en Cognitie toegekend.

• Onderzoek naar de effecten van beweging voor ouderen met fysieke beperking

Het onderzoek wordt geleid door Prof. Lechner verbonden aan de Open Universiteit

• Onderzoek naar de effecten van bewegen op de cognitieve functies bij adolescenten in het voortgezet onderwijs

Het onderzoek wordt geleid door Prof. Visscher in het Universitair Medisch Centrum Groningen en vindt plaats in samenwerking met het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Twee onderzoeken vanuit een bestemmingsgift

Er werden twee onderzoeken vanuit een bestemmingsgift toegekend.

Ontwikkeling van een SCA1 therapie gericht op ataxine-1 in een patiënt-specifiek neuronaal celmodel

Het onderzoek wordt geleid door mw. Dr. W.M.C. van Roon-Mom, neurobiologisch onderzoeker in het Leiden University Medical Center.

Het normaliseren van afwijkende hersenactiviteit bij dystone tremor en essentiële tremor

Het onderzoek wordt geleid door Dr. Bart van de Warrenburg en Dr. Rick Helmich, neuroloog- onderzoekers in het St Radboud Universitair Medisch Centrum.